måndag 22 mars 2010

[Måltiden ur ett historiskt och kulturellt perspektiv]

Nu börjar alla i årskurs 8 ett arbete som handlar om måltiden ur ett historiskt och kulturellt perspektiv


Uppgift


Under fyra lektioner ska du få arbeta med måltiden ur ett historiskt och kulturellt perspektiv.

På det första lektionstillfället ska ni pröva att baka eget knäckebröd. (Recept finns på papper)

Du ska också under den lektionen läsa s.23 till halva s.26 i HK-boken. Du får din uppgift.

Vid det andra tillfället tittar vi på film. ’Landet Brunsås’ och du ges tid att jobba på dator på lektionstiden med intervjun.

Vid det tredje tillfället lagar du husmanskost samman med din grupp.

Vid det fjärde tillfället lagar du en utlandsinspirerat maträtt samman med din grupp och lämnar in din intervju.


I uppgiften ingår att enskilt göra en intervju med någon äldre person (gärna någon som tillhör en äldre generation än dina föräldrar).


Intervjun

Presentation av personen

• Vem är personen?

• Hur gammal är personen?

• Under vilka årtionden var de barn/tonåring?

• Var växte de upp? På landsbygden/stad och i vilket land?


Du kan utgå från nedanstående frågor, men får mycket gärna hitta på egna:

• Vem lagade maten i familjen? Varför var det så?

• Åt alla familjemedlemmar tillsammans?

• Fanns det vissa regler vid matbordet?

• Kunde man vägra äta det som serverades?

• Vilka personer serverades först vid måltiden?

• Åt alla i familjen samma mat?

• Vem plockade undan och diskade efter maten?

• Vid vilka klockslag åt man under dagen och vad kallades måltiderna?

• Vad åt de på morgonen? Ge flera exempel samt om det var olika på vardagar och helger.

• Vad åt de mitt på dagen? Ge flera exempel samt om det var olika på vardagar och helger.

• Vad åt de på kvällen? Ge flera exempel samt om det var olika på vardagar och helger.

• Vad drack de till maten?

• Åt de mellanmål? Vad åt de i sådana fall?

• Av vad påverkades måltiden? Ex. Hur gott ställt man hade, om man bodde i en stad eller på landsbygden, vilka råvaror fanns tillgängliga, tidpunkt på året.

• Fick de skollunch? Vad serverades?

• Om de inte fick skollunch, vad åt de mitt på dagen?

• Vad bjöd man på till fest?

• Vilka var favoritmaträtterna?


Gör gärna en avslutande jämförande reflektion mellan de svar du får och dina egna erfarenheter av mat och hushållsarbete.

Intervjun ska vara renskriven (dator inte ett krav, men önskvärt) när du lämnar in den senast v 16. (Uppgiften är förstås betygsgrundande)


Konkretisering av målen

Eleverna ska få kunskap om hur maten, måltiden och hushållsarbetet såg ut förr samt vad det är som påverkat detta genom tiden i ett historiskt och kulturellt perspektiv.

Konkretisering av vad som bedöms

• Skicklighet, samarbete och kreativitet vid planering och tillagning av måltider.

• Reflektionerna av det näringsmässiga i måltiderna som de tillagar.

• Förmågan att göra en intervju, ta reda på fakta, undersöka och reflektera över sammanhang.

• Förmågan att förstå likheter och skilnader samt att jämföra egna erfarenheter av måltider med en äldre generations erfarenheter ur ett historiskt och kulturellt perspektiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar