fredag 7 maj 2010

Brödbakning i freestyle

Idag rapporterar Fanny Holmberg (8i) från ett smärre kaos. Vilket inte är så jätteovanligt. När tre personer skriker efter salt, olja och solrosfrön så blir man lätt lite förvirrad. Tur för mig att jag har en härlig gruppkompis som håller koll på mig.

Vi har bakat bröd utifrån våra egna ideer. Vår lärare, Sharon, gav oss lite riktlinjer i stil med 2 ½ dl vätska, 2 matskedar olja och 25 g jäst. Sedan var det bara att hitta på. Jag och min kompis tog därför och bakade ett trevligt vitt bröd med vetemjöl, lite salt, solrosfrön, havrekross och riven ost. Olyckligtvis så var hon tvungen att gå tidigare, så vi kunde bara jäsa vårat bröd en gång, (i bunken). Trots detta har vi fått en komplimang var Sharon, plus att brödet blev otroligt gott! Imponerande hur bra det kan gå.

Jag undrar så hur det ska gå för den andra gruppen som hade i kakao och jordnötter... Nåja, det är ju kreativt det med!

Slut på sjumilainlägget, Fanny Holmberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar